الارشيف / أخبار العالم / الوطن

محافظ الدقهلية يستجيب لطلب والدي شهيد ويطلق اسمه على مدرسة

فند والد الشهيد أحمد السيد موسى، ما قاله الدكتور كمال شاروبيم محافظ الدقهلية بشأن رفع اسمه من على مدرسة بميت غمر.

وقال شاروبيم، خلال مداخلة هاتفية، ببرنامج "على مسئوليتي"، المُذاع عبر فضائية "صدى البلد"، ويقدمه الإعلامي أحمد موسى، إنه جرى إطلاق اسم الشهيد على مدرسة بميت غمر بناءً على طلب الأهالي في عام 2017، بينما رفض إطلاق اسمه على المدرسة الثانية في عزبة علي أبو محمد، مشيرًا إلى عدم إمكانية إطلاق اسم أي شهيد على مدرستين.

وقال والد الشهيد، خلال مداخلة هاتفية بالبرنامج: "محصلش إننا طلبنا إن اسم أحمد يبقى المدرسة الأولى، الكلام ده اتعمل من ورانا ومعرفناش غير بعد 3 شهور، وإحنا مش عاوزين المدرسة دي، لكن عاوزين المدرسة التانية وقدمنا عليها من سنة 2014".

ورد عليه محافظ الدقهلية، قائلَا إن المحافظ الأسبق أصدر قرارًا رقم 66 لسنة 2017 بإطلاق اسم الشهيد على أقرب مدرسة لبيته، وهي المدرسة الإعدادية المطورة بميت غمر.

وردت عليه والدة الشهيد، وقالت مفندةً لكلامه: "إحنا في الفلاحين مش في ميت غمر ومحدش يعرفنا هناك، مش عاوزين المدرسة بتاعة ميت غمر وقلنا إننا عاوزين مدرسة عزبة علي أبو محمد عشان دي المدرسة اللي اتعلم فيها". 

 ورد عليها محافظ الدقهلية قائلًا، إن أحد المواطنين المتبرعين بجزء من الأرض التي بُنيت عليها المدرسة في عزبة علي أبو محمد طلب إطلاق اسمه عليها بدلًا من اسم الشهيد. 

غير أن والدي الشهيد أصرا على إطلاق اسم نجلهما على المدرسة، ليعبر "شاروبيم" عن موافقته وترحيبه بإطلاق اسمه على المدرسة، شرط رفعه من المدرسة الإعدادية المطورة بميت غمر. 

في سياق متصل، عاتب محافظ الدقهلية الإعلامي أحمد موسى، قائلًا إنه كان قاسيًا معه في انتقاده، خلال حلقة الأمس من برنامج، ليعتذر له موسى على الهواء: "أنا بعتذرلك، مفيش أي حاجة شخصية، وكنت بتكلم عن مصلحة عامة، أنا زعلان يا فندم على زعل أسرة الشهيد".

وأردف: "اتعرض عليّ الأمر وقلت مينفعش، المدرسة الأولى اللي اتغيرت فيها الأختام يبقى عليها اسم الشهيد، والمدرسة التانية منعملش فيها الإجراءات ومحصلش حاجة هناك أصلًا ومفيش حاجة اتغيرت، ورفضنا الطلب التاني". 

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

قد تقرأ أيضا